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May honest folk proper.

Problems about the teaching on a one-on-one basis (part 1) 個別指導にまつわる問題(その1)

It is often said that in Japan, cram schools on a one-on-one basis have been gaining popularity lately. I think this tendency is agreeable. But at the same time, I have been worried about it. As a teacher for this kind of cram school, I have seen a lot of troubles. So I want to explain them so that the students can make the most of the school and avoid the troubles.

よく日本では最近個別指導の塾が人気を増してきていると言われる。この傾向は好ましいものだと思うが、同時に心配もしている。このような塾の先生として、私はたくさんのトラブルを見てきた。そういうわけで、それらについて説明し、個別指導塾の生徒が塾を最大限に活用し、トラブルを避けることができるようにしたい。

The first problem I want to talk about here is about teachers who believe themselves to be omnipotent, that is, capable of teaching almost any subject. In a situation where one teacher is responsible for one student, the teacher is sometimes too eager to be helpful for the student. As a result, the teacher can begin to teach those subjects for which he or she is not qualified by the school. A math teacher can start teaching English, even though the teacher is not allowed to do so. This may seem unbelievable, but it can and did happen. The situation makes it possible, for it is only the student in front of you that you need to convince that you can teach such-and-such a subject. So if you or your child is a student of a cram school on a one-on-one basis, and if the teacher wants to teach multiple subjects, beware. As far as my experience is concerned, there are very few teachers who can teach multiple subjects competently.

ここで話をしたい最初のことは自分のことを全知全能、つまり自分はほとんどどんな教科も教えることができると思っている先生に関することである。一人の先生が一人の生徒の担当をしている状況では、先生は時々生徒の役に立ちたいと思いすぎる。結果として、塾から資格を与えられていない教科まで教え始めることがある。数学の先生が、教えて良いと言われていないのに英語の授業を始めることがあり得る。これは信じられないことに見えるかもしれないが、起こりうるし、実際に起こっている。一対一という状況がこれを可能にするのだ。というのも、自分にはかくかくしかじかの教科を教えることができると先生が説得すればいいのは目の前にいる生徒だけなのだから。だからあなたやあなたの子どもが個別指導塾の生徒で、先生が複数の教科を教えたがっている場合は、気をつけたほうが良い。私が経験する限りでは、複数の教科で充分なレベルの指導ができる先生はほとんどいない。